Från bakfull till bakslag & att strukturera upp dagarna.

Hallå vänner,

Hoppas ni haft en härlig tisdag.

Själv har jag ett litet bakslag sedan igår. Vaknade igår upp orkeslös & helt utan lust att göra något annat än ligga på soffan & kolla Netflix. Som tur var ringde min älskade mamma & frågade om jag orkade följa med på promenad. Å det var precis den peppen jag behövde… så vi träffades vid vårt vanliga ställe kl 19 & promenerade runt vattenverket… som vanligt så gick jag sedan med henne till avfarten upp till mina föräldrars gata, för att sedan fortsätta en liten omväg “runt berget” hem. Totalt blev det 5,6 km för mig.
Åååå vad jag var glad & stolt över mig själv när jag kom hem.

Eftersom jag lovat mig själv att börja strukturera upp dagarna & äta & sova regelbundet, så tog jag min Imovane redan kl 21.30 igår kväll, med tanken att gå & lägga mig kl 22. Å det gjorde jag åxå, men dumt nog tog jag med datorn in i sängen, då jag inte ville stänga av mitt i ett avsnitt av Orange Is The New Black… & jag tror att det var orsaken till mitt sömnkaos sen! För jag hade sååå svårt att somna & har sedan sovit så fruktansvärt illa i natt att jag grät mig till sömns när jag vaknade för tredje eller fjärde gången kl 03.35…

Så nu måste jag få lite regelbundna tider kring mat & sömn! Å för att dessutom knyta an till min vilja att komma tillbaka som Pernilla 2.0, måste jag åxå börja lägga till ett par “att-göra-saker” varje dag. Sedan är målet att bygga på dessa “att-göra-saker” till dess jag kommer upp i en lagom nivå för att klara vardagen med jobb, måsten, avkoppling & återhämtning.

Så här har jag då tänkt att enkelt lägga upp mina dagar:

Kl 08.00 Kliva upp
Kl 09.00 Äta frukost
Kl 13.00 Äta lunch
Kl 17.00 Äta middag
Kl 22.30 Gå & lägga mig
Dessutom ska jag ta 1-2 kortare promenader eller en längre promenad varje dag, beroende på dagsform.

Till detta så ska jag då åxå lägga 2 st “att-göra-saker”, idag blir det: tvätta undan all tvätt (har bokat tvättstugan) & bädda rent i sängarna. Jag hoppas snart kunna planera vecka för vecka med vad som skall göras, i form av att handla, städa, etc. Å då skall det även finnas inbokat tid för återhämtning.

Då mitt minne är rätt kaputt pga utmattningen just nu, så använder jag en vanlig anteckningsbok för att skriva alla “att-göra-saker”, alla måsten & “kom-ihåg”, så bockar jag av dem vartefter. Har dock önskat mig en fin almanacka i julklapp…. Känner att jag kommer att behöva skriva ner saker, så att jag tydligt ser dem & lättare kan planera. Jag är inte så förtjust i den almanacka som finns i min Iphone & har inte hittat något bra alternativ i AppStore (har ni några tips, lämna gärna en kommentar). Dessutom tror jag att jag kan vara mer hjälpt av att gå tillbaka i tiden några år, till en klassisk almanacka där man skriver in sina “måsten” & “borden”.

Nu är det dax att gå tillbaka till tvättstugan för att hänga lakan på tork…

Kram på er

// Pernilla

Leave a reply