Hur ska jag komma tillbaka på bästa möjliga sätt?

Halloj,

Mycket rör sig i mitt huvud just nu… & jag skall försöka få det på pränt, så att även ni får ta del av tankar & idéer. Kanske kan jag hindra någon från att hamna där jag är… Det är ju åxå själva syftet med denna blogg.

I min vilja att bli frisk & komma tillbaka till livet på bästa sätt, så har jag googlat en del. Läst massor om stress & utmattningssyndrom. Å de flesta artiklar har så klart en del gemensamma punkter & jag tänkte försöka lista dem här nedan:

Komma tillbaka till livet på bästa sätt efter utmattningssyndrom:

  • Undvik återkommande stress – Lär dig känna igen dina “triggers”. Vad & vilka situationer gör dig stressad? Vad kan du göra för att minska dessa? Lär dig att släppa onödig oro. Släpp taget om alla måsten.
  • Sov gott – Se över din sovmiljö. Kanske behöver du stänga av TV & andra skärmar en stund innan du går till sängs? Kanske behöver du någon avslappnings- eller mindfulnessövning för att komma till ro? Se till att du får sova gott 7-8 timmar/ natt. Gå & lägg dig vid samma tid varje kväll & gå upp vid samma tid varje morgon.
  • Isolera dig inte! – Se till att omge dig med vänner & familj som ger dig positiv energi. Se till att du får skratta & må bra, Undvik kontakter som tar din energi & påverkar dig negativt.
  • Försök att äta regelbundet & ha lugn & ro kring måltiderna. Om möjligt, ät inte middag senare än kl 18.
  • Tanka dagsljus & frisk luft – Din biologiska klocka fungerar bättre om du får de 30 min dagsljus som behövs för bl a produktionen av D-vitamin. Att vistas i frisk luft skapar harmoni & gör det lättare att slappna av. När du är ute lyssna på ljuden runt omkring dig, ha ingen musik eller någon ljudbok/podcast i öronen. Låt tankarna flöda fritt & lyssna på alla ljud ute i naturen istället.
  • Motionera regelbundet – Till en början kanske du inte skall lyfta vikter på gymet…. Nöj dig med promenader till en början. Lyssna på din kropp, den kommer att tala om när den är redo för hårdare/ tyngre träning. Endorfinerna kommer att öka & samtidigt minskar stresshormonet kortisol vid fysisk träning.
  • Vid långvarig stress ökar behovet av vitaminer & mineraler, särskilt B5 & magnesium. Rådgör med din läkare.
  • Ta kontroll över din vardag – Bli mer medveten om hur din dagliga situation ser ut. Försök skapa en bättre struktur & positiva förändringar. Kanske skall du leja bort en del av städningen & matlagningen? Handla mat på nätet? Se vad som passar bäst för dig & din familj.
  • Ta hjälp att ändra ditt beteende – Det kan vara bra att få gå & prata med någon. En beteendevetare, psykolog etc. Det kan vara skönt att få verktyg till hur man ändrar sitt sätt att se på saker & sitt sätt att tänka. För det är ju trots allt det som skall till….
  • Lär dig att andas rätt – Att fokusera på andningen när man känner sig stressad eller att man har en begynnande ångestattack i antågande kan lugna. Här hittar du en länk som jag använt mig av.
  • Prova gärna olika avslappningsövningar – Mindfulness, meditation, yoga eller andningsövningar som jag nämnt ovan. Det finns massor av olika övningar på nätet, googla & prova. Meditation & yoga höjer flera må-bra-hormoner & sänker stresshormonet kortisol & det ganska omgående.

Nu ser det ut som om det är en massa saker som måste åtgärdas på dag ett…. Men nääää, så är det så klart inte… För mig tog det nog 2-3 veckor att bara landa i min sjukskrivning & förstå vad som faktiskt har hänt. Å under de veckorna så orkade jag inte göra något annat än att vila heller.

Vi är alla olika & vi landar alla olika djupt i ett utmattningssyndrom… & vi har åxå alla helt olika symptom & behov för att komma tillbaka. Bara DU vet vad DU behöver. Å gör inget förhastat, lyssna på din kropp.

Ta hand om er.

Kram Pernilla

Leave a reply